Gyömbéres-tormás káposztafőzelék füstölt marhanyelvvel

1378495_10202222477150015_826633854_n.jpg

Ez a főzelék több szempont miatt is megosztó lehet. Egyrészt sokan viszolyoghatnak a savanyú káposztától, mint főzelékalap, másrészt a feltétnek használt marhanyelv sem az a része a marhának, amit mindenki szeret. Ami ezt a verziót illeti, már tervben volt, hogy a tél folyamán főzök majd valami hasonlót, de  Mautner Zsófinak és az ő könyvkritikájának hála, hamarabb született meg ez az étel. Örülök neki, mert ebben a csalóka időjárásban a c-vitaminból soha nem lehet elég. Örülök, mert a marhanyelv az egyik nagy kedvencem és nem is értem, hogy az elmúlt évben miért nem jutott gyakrabban az eszembe. Szeretem hidegen, veszélyesen be tudok zabálni belőle tűzforrón, de a legjobban langyosan, friss tormával lereszelve, pár csepp citromlével ízesítve egy kis salátával. Nos, a salátát ebben a receptben egy masszívabb, de mégsem tömény főzelék helyettesíti, ami szerintem akkor a legjobb, ha a káposzta nem vadul savanyú, hanem éppen csak savanykás. Ez a főzelék most finoman krémes, kellemesen füstös és szerethetően pikáns lett. A friss kapor és torma pedig egyszerűen az őrületbe kerget! 

Recept

70 dkg savanyú apró káposzta kiöblítve, aprítva

1 nagy fej vöröshagyma vékonyra szeletelve

3 gerezd fokhagyma reszelve

4-5 ek olaj

3 cm gyömbér reszelve

1 tk currypor

2 babérlevél

10 szem egész bors

másfél liter alaplé vagy víz (én a nyelv főzővizét használtam)

4 paradicsom hámozva, kimagozva, kockázva (lehet konzerv is)

2 dl natúr joghurt

2 dl főzőtejszín

3 ek étkezési keményítő

1 ek frissen reszelt torma

só, frissen őrölt bors

friss kapor

A nyelvhez 

kb. 1 kg füstölt marhanyelv

1 kisebb fej vöröshagyma negyedelve

4-5 gerezd fokhagyma roppantva

8-10 szem egész fekete bors

2 babárlevél

2-3 citromkarika

1 tk egész köménymag

A felszeletelt vöröshagymát olajon üvegesre dinsztelem, enyhén sózom. Hozzáadom a gyömbért, fokhagymát, curryport, elkeverem, rádobom az aprított káposztát, átkeverem. Felengedem az alaplé (víz) kétharmadával, beleteszem a babérlevelet, borsot, paradicsomot és közepes tűzön, fedő alatt durván 1 órán keresztül főzöm. Főzés közben folyamatosan pótlom a folyadékot ( én a nyelv levét használtam, amit nem sóztam).A lényeg, hogy mindig legyen miben főnie. Amint megpuhult, a tejszínt, a joghurtot, a keményítőt és a friss tormát összekeverem és a káposztához adom. Forralásig melegítem, de már nem forralom. A nyelvvel, kaporral és chilipehellyel ízesítem. 

Amíg fő a káposzta, egy nagy fazékba teszem a nyelvet, hideg vízzel felengedem, beleteszem a hagymákat, fűszereket és bő másfél órán keresztül főzöm. Nem sózom, mert a nyelv önmagában is elég sós. Ezt előző nap is elvégezhetjük. "Vaj puhára" főzöm, majd hideg vízben meghámozom, lehúzom a nyelvet fedő bőrt. Vékonyan szeletelem, a főzelékkel együtt tálalom.