Triplakaralábé-főzelék, citrommal, kesudióval

1381203_10202381160757006_1826222666_n.jpg

Ősz ide, tavasz oda, ma nem érdekelt a szezonalitás. Ebben a bolond időben nem bírtam magammal és vettem a bátorságot ahhoz, hogy a piacon a karalábékhoz nyúljak. Az ünnepek miatti szabadnapokkal már amúgy is zavarban vagyok, így ezen a meglepő, késő nyári időn felbuzdulva simán tavaszi hangulatba hoztam magamat. Tudom, kissé furcsán hangzik ez a képzavar, de ember legyen a talpán, aki valóban kiigazodik ebben a furcsa időjárás-anomáliában. Aki lelkesen követ észrevehette, hogy ehhez hasonló karalábét főztem már ide. Emiatt törtem is a fejemet eleget. Miben lehetne különb ez a mostani annál? Zöld lett ez is, petrezselyem is került bele jócskán, szóval nagy difi azért nem született. Amiben talán mégis egyedi lett, az az, hogy a leveleiből készített "pesztó"-val színeztem és adtam neki még intenzívebb karalábé ízt. Én garnélát pirítottam mellé, amit ajándékba kaptam, de bármilyen fasírttal, húsgombóccal is nagyon jól működik. Csak legyen benne citrom! :) Tehát, ha nevén kell neveznem, akkor ez egy triplakaralábé-főzelék lett.

4 fej karalábé hámozva, másfél centisre kockázva

1 kisebb fej vöröshagyma finomra aprítva

1 ek vaj

3 ek olíva olaj

1 gerezd fokhagyma

fél liter alaplé, amit a levelekből, szárból, héjából főzök

4-5 dkg kesudió vagy héj nélküli mandula, vagy fenyőmag

1 kisebb csokor petrezselyemzöld

2 ek étkezési keménytő

só, frissen őrölt bors

fél citrom reszelt héja, leve

A megmosott leveleket (a zsengéket és két nagyobbat félreteszek), hámozott héjat kb. egy liter vízzel felteszem főni egy fazékba, ebből lesz az alaplevem. 15-20 percig forralom. Ebben a forrásban lévő vízben leforrázom a félretett leveleket, majd hideg vízzel lehűtöm őket. (blanchirozom) Közben a vaj és az olaj összeolvasztott keverékén üvegesre dinsztelem a hagymát, finoman sózom. Ráborítom a kockázott karalábét, felöntöm fél liternyi alaplével, ráreszelem a fél citrom héját, borsozom és fedő alatt durván 15-17 perc alatt "harapósra" főzöm. Amíg fő a karalábé, megpirítom a kesudiót (vagy mandulát vagy fenyőmagot). A forrázott leveleket, egy evőkanálnyi pirított magot, 1 teáskanál olajat, az egy gerezd fokhagymát és egy merőkanálnyi főzeléket pürésítek, majd az alaphoz adom, elkeverem, összeforralom. Fél deciliter vízzel csomómentesre keverem a keményítőt és besűrítem vele a főzeléket. Sózom, borsozom, citromlével ízesítem. Friss petrezselyemmel,  durvára aprított kesuval megszórom és tálalom. Pirított garnélával párosítva igen pompás és színes étel kerekedik belőle.

A facebook-on is ott vagyok!