5 recept, ami nélkül ez a nyár sem múlhat el

Hőség ide, hőség oda főtt ételt enni még a kánikulában is kell. Azt nem mondanám, hogy ez a kijelentés lesz az idei nyár szlogenje, de abban azért megegyezhetünk, hogy némi igazság -erősen közhelyes stílusba burkolva- talán van benne. Mivel a konyhai lét sokunk számára nem csupán úri passziót, hanem mindennapi elgoglaltságot jelent, egyátalán nem mindegy, hogy az-az idő, amit lábosok felett töltünk ne maratoni, hanem a lehető legrövidebb legyen. Egy dolgot azonban muszáj leszögezni: attól, hogy valami egyszerű nem kell, hogy unalmas is legyen. Sőt! Éppen ellenkezőleg. Néhány egyszerű hozzávaló, egy kis bátorság és máris új dimenzióba emelhetjük a nyári étkezéseinket. Kedvcsinálónak jöjjön 5 olyan recept, amik 100 %-ban megfelelnek a fenti feltételeknek. 

Vegyük például a tarhonyát. Nem hiszem, hogy első hallásra ezreket hozott izgalomba. De ha összekeverjük némi zöldalmával, borsóval és harsogó friss angolzellerrel, máris egy olyan salátát kapunk, amiben a tarhonya nem főszereplő, hanem csak egy csendben megbúvó szénhidrátféle lesz. Hogy az egység összeálljon, kerül még hozzá olívaolaj, citromlé és rengeteg friss petrezselyem. Nem több, mint 20 perc kell hozzá és akár egy grillpartin is villanthatunk vele. 

Zelleres-almás-borsós tarhonya saláta

 

img_6626_1.JPG

Fotó: Puskás Nóra

20 dkg gépi tarhonya

2 l víz

2 rúd szárzeller, fél centisre kockázva

1 db zöldalma, fél centisre kockázva

15 dkg zsenge zöldbosó, sós vízben 1 percig forrázva, majd lehűtve

2 csokor friss petrezselyemzöld, finomra aprítva

1 db citrom reszelt héja és leve

3 ek olívaolaj

só, frissen őrölt bors

A tarhonyát sós vízben 13-14 perc alatt megfőzöm. Leszűröm, hideg vízzel lehűtöm, lecsepegtetem. Egy nagyobb keverőtálban az olajat összekeverem a citrom levével és a reszelt héjával, majd beleforgatom a tarhonyát és a többi hozzávalót is. 10-20 percig hűtöben tartom, tálalás előtt ízlés szerint sózom, borsozom. 

A tarhonya után kölessel támadok, ami a hosszú évek során a kedvenc gabonám lett. Nincs benne glutén, így azok is fogyaszthatják, akik érzékenyek. Ha már unod a rizst, muszáj kipróbálnod mert szuperegészséges. Ebből is saláta készül, ami néhány szelet grillezett csirkemellel klassz strandkaja is lehet. Elég menő lett volna, ha anno a piros aprómintás, felül cipzáras hűtőtáskából ezt ehettem volna gyerekként. :)  Egy kicsit sós, egy kicsit savanykás és a miénk. 

Uborkás-kapris köles-saláta

img_6624_1.JPG

Fotó: Puskás Nóra

15 dkg köles

1,5 l víz

1 kisebb kígyóuborka, hosszában felezve, kimagozva, másfél centisra kockázva

2 ek kapribogyó, lecsepegtetve, felaprítva (fél órára áztassuk hideg vízbe)

4-5 dkg bébispenót

10 dkg feta sajt

2 ek pirított mag (szotyi, tökmag, bármi)

1 lime leve

3 ek olívaolaj

só, frissen őrölt bors

A kölest forró, sós vízben 14-15 perc alatt készre főzöm. Leszűröm, hideg víz alatt lehűtöm, lecsepegtetem. Egy nagy keverőtálban a lime levét összekeverem az olajjal, hozzáforgatom a kölest és a többi hozzávalót is. Sóval, borssal ízesítem. 

A harmadik recepttel is a saláta vonalon maradok, ami szintén nem igényel túl sok energiát és előkészületet. Nem mondom, hogy a krumpli az egyik legklasszikusabb nyári hozzávaló, de ebben a salátában olyan társakat kap, amitől bátran ajánlom a legnagyobb hőségben is, mindenhol, mindenkinek. Mondjuk a Balcsi partján, egy hekk mellé...hmmm.

Borsós-mentás krumplisaláta

img_6625_1.JPG

Fotó: Puskás Nóra

 

20 dkg zsenge zöldborsó, sós vízben 2 percig forralva, leszűrve, lecsepegtetve

40 dkg apró szemű krumpli,sós vízben főzve, majd felezve

1 dl natúr joghurt

3 ek olívaolaj

negyed tk mustár

fél citrom reszelt héja és leve

8-10 db friss mentalevél, vékonyra csíkozva

4-5 szelet téliszalámi, kockázva

só, frissen őrölt bors

A joghurtot egy nagyobb keverőtálban összekeverem a mustárral, olajjal, citrom héjával és a levével. Beleforgatom a borsót, a krumplit és a menta felét, sózom, borsozom majd állni hagyom 10 percre. Tálaláskor szalámival és a maradék mentával szórom meg. 

Nem lenne teljes az összeállítás főzelék nélkül, magam sem gonoltam hogy kihagyom belőle. Egy olyan darabot válaszottam, amit nemcsak melegen, de hidegen is nagyboldogan lapátolhat be az ember. A főszerepben itt a kapor áll, némi kukoricával és cukkinivel összekeverve. :) 

Kukoricás cukkinifőzelék

10481144_10207263752698753_8261165166101408086_o.jpg

3 ek étolaj

1 közepes fej főzőhagyma, finomra aprítva

1 gerezd fokhagyma

1 csapott teáskanál currypor

70-80 dkg cukkíni, hosszában negyedelve, másfél centisre darabolva

1 zsenge csemegekukorica cső, szemek lenyesve

1 csokor friss kapor

1 dl tejszín

1,5 dl víz

negyed citrom reszelt héja

1 cikk citrom kifacsart leve

só, frissen őrölt bors

A főzéshez fröccs, sör, bármi...

Egy lábosban közepes lángon olajat hevítek. Ráborítottam a hagymát, finoman sóztam, majd 3-4 perc alatt puhára pároltam. Egy-egy kanál vízzel meglocsoltam, hogy gyorsabban puhuljon. Megszórtam a curryvel, ráreszeltem a fokhagymát és így is kevergettem 1 percig. A következő  lépés kihagyható. Amíg puhul a hagyma egy nagy (28cm) átmérőjű serpenyőt füstölésig hevítettem, meglocsoltam fél ek olajjal és a feldarabolt cukkinit 2-3 perc alatt megpirítottam rajta. Ettől kellemesebb, édeskésebb íze lett. A puhára főtt hagymára borítottam a kukoricát és egy percig kevergetve főztem. Majd hozzáadtam a cukkínit, felöntöttem a tejszínnel és a vízzel, sóztam, borsoztam majd fedő alatt 5-6 percig pároltam. Ha nem pirítjuk elő, ez az idő 1-2 perccel hosszabb lehet, függ attól, hogy mennyire zsenge a kukorica és a cukkíni. A csokor kaprot (egy szép szálat félretettem) belemártottam és fél percig főztem, majd kivettem, a szárát levágtam. (ne dobjuk ki, aprítsuk finomra és a végén megszórhatjuk vele a kész ételt) Egy merőkanálnyit kivettem, magas falú mérőedénybe tettem és a kaporral együtt összepürésítettem. A pürét  az alaphoz kevertem. Citromhéjjal és citromlével ízesítettem. Sóztam, borsoztam.

És végül jöjjön a kedvencem, ami nélkül egy nyár sem múlhat el. A paradicsomos húsgombóc az az étel, amit bárhol, bármikor, bármilyen körülmények között képes vagyok korlátlan mennyiségben megenni. Még akkor is, ha napokig mozdulni sem bírok tőle. Egyszerűen nem érdekel. Nagyon szeretem. Hidegen is eszméletlen jó, én simán megenném egy nyári pikniken. 

Paradicsomos húsgombóc

img_6627.JPG

 

30 deka darált marhahús (lapocka, szegy, nyak)

20 deka darált sertésdagadó

1 közepes fej vöröshagyma, finomra aprítva

2 evőkanál olaj

3 gerezd fokhagyma aprítva

fél csapott teáskanál őrölt kömény

1 teáskanál pirospaprika

1 teáskanál római kömény egészben

fél csokor friss petrezselyemzöld

friss koriander aprítva, ízlés szerint

1 citrom reszelt héja

4 evőkanál rizs

1 teáskanál só

frissen őrölt bors

1 egész tojás 

A paradicsommártáshoz:

1 kiló érett paradicsom (némi diszkontért mindig megkérdezem a zöldségest, hogy van-e nyomódott, repedt)

fél liter paradicsomlé

3 duci fokhagymagerezd durvára zúzva

10-12 deka tisztított zellergumó, ha van 1-2 szál zellerszár is

1 evőkanál cukor

só, bors

Elkészítése:

Az érett paradicsomokat megmosom, negyedelem (hámozhatjuk is, de a passzírozással mindezt megspórolhatjuk), majd egy nagyobb fazékba teszem őket. Hozzáöntöm a paradicsomlevet, beledobom a három gerezd durvára zúzott fokhagymát és a zellert, sózom, borsozom és fedő alatt nyolc-tíz percig főzöm.

Közben száraz, forró serpenyőben illatosra pirítom a római köményt. Hozzáadom az olajat, vöröshagymát, és üvegesre pirítom. Őrölt köménnyel fűszerezem, lehúzom a tűzről, majd a paprikával színezem. A darált húst, rizst, fűszereket, fokhagymát, citromhéjat és a tojást keverőtálba teszem, hozzáadom a sült hagymát, és alaposan összedolgozom. Kóstolom, és ha kell utólag is ízesítem, gombócokat formálok. Ha nem szeretjük a töltött paprikát, főzhetünk csak golyókat is, de egy-két paprikát akkor is érdemes a szószba tenni, mert az íze kell a teljességhez. Kötelező! A gombócokat az előfőzött mártásra teszem, és felengedem annyi vízzel, hogy ellepje őket. (Alaplével minden finomabb). Lassú tűzön, fedő alatt 35-40 perc alatt puhára főzöm. A megfőtt töltelékeket kiveszem, és a paradicsomos szószt sűrű szövésű szűrőn átpasszírozom. Evőkanálnyi cukorral ízesítem (a savaknak mindig jót tesz), és négy-öt percig közepes lángon tovább főzöm. Tetszés szerint vékony rántással vagy keményítővel sűríthető, de én jobban szeretem inkább visszaforralni a kívánt sűrűségűre. Főtt krumplival, kölessel körítem. Tálalásnál a mártást megszórjuk friss korianderrel,