Paradicsomos-parajos répafőzelék

1551523_10203073043213635_1070086427_n.jpg

Maradt némi parajom. El kellett használnom, mert féltem, hogy elfelejtem és akkor az egész mehetett volna a kukába. Gondolkodtam egy spenótos omletten, de önzőbb voltam, és inkább főzelékbe fojtottam szegényt. Becsuktam a szememet és arra gondoltam, hogy ma az alapján fogok főzni, hogy milyen ízt kívánok meg a leginkább.Elsőre beugrott a paradicsom és ezzel együtt egy remek bologani spagetti is, de azt tudtam, hogy ennek nem most van itt az ideje. A paradicsomot kivettem a képletből, megjegyeztem és további intuíciókra hagyatkoztam. Beugrott a répa is, nyilván erős áthallással a bolognai végett, de mindegy, mert azt is megtartottam a képzeletbeli lábosomban. Benne van ugye a paraj, a paradicsom és legvégén a répa is. Osztottam, szoroztam, ízlelgettem őket és megállapítottam, hogy részemről stimmelek, így ebben a formában együtt maradhatnak. Jött hozzájuk némi fűszer, egy kis pörzsanyag és máris elkészült az újabb, igen könnyű intuitív főzelék. Bírom, amikor saját magammal kerülök interakcióba! Még ilyet!!!

Recept 2 főre

1 fej vöröshagyma finomra aprítva

3 ek olíva olaj

1 tk őrölt tómai kömény

1 kk currypor

2 gerezd fokhagyma

3 dl paradicsomlé

2 dl alaplé

1 kg sárgarépa tisztítva, kisebb kockákra darabolva

10 dkg mosott, előkészített parajlevél

só, frissen őrölt bors

a tálaláshoz friss petrezselyem vagy koriander zöld

A hagymát a felhevített olajon üvegesre dinsztelem, finoman sózom. Egy-egy kanál vizet hozzáadok, hogy gyorsabban puhuljon. Ráreszelem a fokhagymát, fűszerezem a köménnyel és a curryvel és fél percig kis lángon együtt pirítom őket. Folyamatosan kevergetni kell, hogy a fűszerek és a fokhagyma ne égjen meg. Azután hozzáadom a paradicsomlevet és az alaplevet. Itt jön az a rész, amikor el kell dönteni, hogy a répát belefőzzük a paradicsomos alapba vagy forró serpenyőben először megpirítjuk és csak rövidebb ideig főzzük együtt őket. Ha az előbbit választjuk, akkor azután, hogy felöntöttük a paradicsomlével és az alaplével beleboríthatjuk a répát, keverjük el és 14-16 perc alatt főzzük puhára. Csak annyira, hogy még harapható maradjon. Ne főzzük szét. Amennyiben a pirítást választjuk, (ezzel sokkal karakteresebb és ízletesebb ízt kapunk) a paradicsomos alapunkat fedjük le, és 3-4 percig főzzük össze, majd zárjuk el alatta a lángot. Egy nagyobb, vastagabb falú serpenyőt szárazon melegítsünk tűzorróra. Csepegtessünk rá fél kiskanálnyi olajat és adjuk hozzá a répa harmadát. Nem érdemes egyszerre többet pirítani, mert akkor levet enged és főni kezd. Itt az a célunk, hogy piruljon és közben puhuljon is. Finoman sózzuk meg és folyamatos kevergetés mellett 7-8 perc alatt pirítsuk ressre. Ha már szép színt kapott, egy-egy kanál vizet adhatunk hozzá, hogy kicsit gyorsítsuk a puhulást. Pirítsuk meg az összeset. Az összes pirított répát tegyük a paradicsomos, hagymás alapba és melegítsük őket össze. Pár percig főzzük. Az utolsó két lépés mindkét változatnál ugyan az. Egy merőkanálnyi főzeléket merjünk ki, majd fél deci vízzel pürésítsük össze és öntsük vissza az alaphoz. Egy serpenyőt (amennyiben pirítottuk a répát használjuk ugyan azt) hevítsünk fel, csepegtessünk rá pár csepp olajat és pár másodperc alatt pirítsuk meg a parajt. Pici só, frissen őrölt bors és mehet is a főzelékbe. Keverjük el, sózzuk, borsozzuk ha kell. Friss petrussal vagy korianderrel tálaljuk.  

A facebook-on is ott vagyok.