Sóskás-lime-os krumplifőzelék

12238221_10208360891526538_6541524661546426331_o.jpg

Vannak az életemnek olyan területei, ahol a spontaneitás elfogadható. Ebből kifolyólag léteznek olyan területei is, ahol már kevésbé tudok lelkendezni a hirtelen ért ötleteknek. A mai napon - talán a sors akarta így - kijutott mindkettőből. Katámtól kullogtam haza a körúton, műanyag lavór, fázisceruza, hypo és még ki tudja, hogy mik után kutatva a délutáni villanykapcsoló takarításhoz. Árpi szerint igazi kincsek, mind a hatvanas évekből valók. Azok, aminek a gombjai úgy világítanak a sötétben, mint a szentjánosbogarak. Egyik boltból estem a másikba, sorra pipáltam a lista darabjait. Az utolsó lyukba kétszer is bementem, mivel a csodás lila lavóromat a pénztárnál felejtettem. Na igen! Van, hogy szórakozott vagyok! Talán mert a vegyszerek és körömkefék kevésbé hoztak lázba, mint a leendő főzelék ebédem. Végig azon kattogtam, hogy vajon mi legyen. Krumplit kívántam, de szerintem már mindent összekevertem vele, valami újra fájt a fogam. Bementem egy sarki zöldségeshez és lesz ami lesz alapon válogatni kezdtem. Krumpli az kell meg hagyma is, foki van még otthon, azt most nem viszek. Petrus mindig jó a háznál, jöhet egy nagy csokorral, de azt még mindig nem tudom, hogy a főzelék karaktere mi legyen! Nézek ki a fejemből, már-már kétségbe esek, amikor megakad a szemem egy zacskó zöld levélen. Az sóska?-kérdezem. Majd jön a helyeslő válasz és hogy kérem-e. Na Ferkó! Még sose ettél! Talán éppen itt az ideje, egy kis spontán akció ugyan mit árthat? Tán belegebedsz, ha nem ízlene? Bele! De ízlett! Már nem vagyok sóskaszűz! Örökre elveszítettem.

1+1 ek vaj

2-3 ek olívaolaj

1 közepes fej vöröshagyma, finomra aprítva

1 gerezd fokhagyma

1 kg krumpli, tisztítva, kockázva

1 csapott tk só

4 dl alaplé

1 babérlevél

20 dkg friss sóskalevél, leszárazva, megmosva

1 dl sűrű tejföl

fél lime leve

só, frissen őrölt bors

a tálaláshoz pirított mogyoró, chilipehely, friss petrezselyemzöld

Egy 2-3 literes edényben, közepes lángon a vajat összeolvasztom az olajjal. Rászórom a hagymát, finoman megsózom és kevergetve 2-3 perc alatt megpárolom. Adok hozzá 1-2 ek alaplevet vagy vizet, hogy gyorsabban főjön. Ráreszelem a fokhagymát, 8-10 másodpercig pirítom. Hozzáadom a kockázott krumplit, alaposan elkeverem, hozzáöntöm az alaplevet, sózom, beledobom a babérlevelet és a forrástól számítva 10-12 perc alatt lefedve puhára főzöm a krumplit.  Amíg a krumpli készül, egy minimum 26 cm átmérőjű serpenyőt hevíteni kezdek. Meglocsolom 1 ek olajjal, hozzáadom a vajat, összeolvasztom majd ráteszem a megmosott, lecsepegtett sóska kétharmadát. Sózom, borsozom, adok hozzá 2 ek vizet és 1 perc alatt megfőzöm. Közben többször átforgatom. Hagyom hűlni, majd alaposan kinyomkodom a levét. Egy kanálnyit meghagyok. Egy magas falú mérőedénybe teszem a sóskával együtt, belekanalozom a tejfölt és egy bátor merőkanál főtt krumplit is, majd az egészet összepürésítem. A pürét visszaforgatom az alapba. Sózom, borsozom, lime levével ízesítem. A maradék sóskát durvára vágom és a forró főzelékhez keverem.Tálaláskor pirított mogyoróval, chilipehellyel, aprított petrezselyemmel szórom meg.