Zelleres-citromos krumplifőzelék

11807516_10207664341713228_2178254175618107359_o.jpg

Régebben Kovács mama gyakran főzött egy olyan levest, amit akár a szegények levesének is hívhattunk volna. Nem volt abban semmi más, csak zellerlevél, zeller, hagyma, só, víz, meg rántás. Nem hangzik túl gazdagnak, már ami a tartalmát illeti, de ha elárulom azt, hogy ehhez mindig csinált öklömnyi méretű krumpligombócokat is, akkor mindjárt jobban hangzik az egész. Ezeket a gombócokat a levesben főzte ki, így már ettől is kapott egy alap sűrűséget, de a végleges ízt és állagot a fokhagymás, kicsit paprikás rántás adta meg. A gombócokat felkockázta és kacsazsíron, öntöttvas serpenyőben barnára és ropogósra pirított. Ez ment a tányérba, erre jött a leves és mindenki olyan boldog volt, mintha egy egész disznót vagy marhát pakolt volna elénk az asztara. Ritkán főzöm ilyet, pedig gyakrabban kéne. Annyira jó ezeket az ízeket újra meg újra átélni, és az Arany 17. enyhén kaotikus konyhájának hangulatát egy-egy pillanatra visszaidézni. A jó bulik már akkor is a konyhában voltak! :)

1 ek vaj

3 ek olaj

3 szál újhagyma, vékonyra karikázva vagy egy kisebb vöröshagyma, apróra aprítva

1 fej zellergumó (olyan, aminek van zöldje) kb. 35 dkg, hámozva, 1-1,5 centisre kockázva

kb. 1 kg főzni való krumpli, másfél centisre kockázva

1 gerezd fokhagyma

5 dl főzőlé (azt használtam, amiben az alaposan megmosott szárat és leveleket blansíroztam)

1-2 kisebb babérlevél

1 dl tejföl

só, frissen őrölt bors

tálaláshoz pirított, sós mandula, chilipehely

1. Első lépésben alaposan megmostan 4 zellerszárat levelestől. Bő vízben tettem, hogy minden homokszem eltűnjön róla, belőle. Feltettem kb. 1 liter vizet forrni. Sóztam. Beletettem a szárakat, leveleket és 4-5 percig forraltam őket. Majd kivettem, azonnal lehűtöttem hideg vízben. A visszamaradt lével főztem a főzeléket.

2. A vajat és  egy 3-4 literes edényben, közepes lángon összeolvasztottam az olajjal. Ráborítottam a hagymát, finoman sóztam, majd 2-3 percig pároltam. Aztán jött a kockázott zeller, ezzel további 2-3 percig kevergettem, pároltam. 1-2 kanál főzőlevet adtam hozzá, hogy gyorsabban puhuljon.

3. Hozzákevertem a krumplit, ráöntöttem 5 dl főzőlevet, sóztam, babérlevéllel, borssal ízesítettem, majd lefedve, a krumpli méretétől függően a forrástól számítva 12-13 perc alatt puhára, de nem szét főztem.

4. Amíg főtt a krumpli, a leforrázott zellerszárat 1-2 centisre daraboltam, és félidőnél a krumplihoz adtam. A leveleket egy magas falú mérőedénybe tettem. A megfőtt főzelékalapból kivettem egy merőkanálnyit, adtam hozzá 2 kanálnyit a főzőléből és alaposan összepürésítettem, majd az alaphoz kevertem. Negyed citrom reszelt héjával, és kifacsart levével ízesítettem. Tálalás előtt sóztam, borsoztam. Pirított mandulával turbóztam fel!