Kókuszos-korianderes káposztafőzelék

29546_10202105821113687_411860270_n.jpg

Nem tudom, hogy ki hogy van vele, de én utálom a deja vu érzést. Nem is magát az állapotot, inkább azt a bizonytalanságot nem kedvelem, amikor nem tudom felidézni, hogy mikor történhetett velem meg az, amit újra átéltem. Valami hasonlót érzek akkor, amikor "új" ételeken töröm a fejemet és próbálgatom összerakni az ízeket. A "mintha már láttam volna valahol" és a "mintha ezt már kitalálta volna valaki" kifejezések gyakran ütik fel a fejüket egy-egy ilyen ötletelés során. Nincs új a Nap alatt. Ezt már megtanultam. Ha az ember sokat olvas, vagy csak gyakran lapozgat szakmai magazinokat óhatatlanul is, de inspirációt kap és főzni kezd. Hozzátesz ezt-azt, elvesz egy-két valamit, kicserél néhány fűszert és máris egy új étellel találja szembe magát. Ez vajon másolás? Nem tudom, és azt sem, hogy ez a főzelék ebben a formában vajon létezik e már. Amit biztosan tudok, hogy egy olyan személy ihlette, akinek nagyon sokat köszönhetek és mindig meghatározó szerepe lesz az ízlésem fejlődésében. 

Recept 2 főre

60 dkg fejes káposzta fél centis csíkokra gyalulva

3 szál újhagyma karikázva (  vagy 1 közepes fej vöröshagyma finomra aprítva)

3 gerezd fokhagyma vékonyra szeletelve

2 ek vaj

1 ek olíva olaj

3,5 dl húsleves vagy víz

3 dkg friss koriander (vagy petrezselyem)

2 dl kókusztej vagy tejszín

2 púpos ek étkezési keményítő

só, bors

A gyalult káposztát keverőtálba teszem és 1 tk sóval megszórom. Alaposan összeforgatom, majd 10-15 percig állni hagyom. Ettől kicsit megereszkedik. Ezután egy nagyobb, tűzforró, füstölgő serpenyőben kevés olaj hozzáadásával több részletben megpirítom. (Ne tegyünk egyszerre sokat a serpenyőbe, mert akkor levet ereszt és nem tudjuk pirítani) Én három részletben, 4-4 percig szotíroztam. Ugyan ebben a serpenyőben (kicsit vártam, hogy visszahűljön)  összeolvasztottam a vajat az olajjal, hozzáadtam az újhagymát és 1-2 percig kevergettem. Rádobtam a fokhagymát, sóztam, borsoztam (a sóval vigyázzunk, mert a káposzta már sós), további 1 perig dinszteltem, majd felöntöttem a levessel (vízzel). Pár percig forraltam. Közben a koriander leveleit letépkedtem (1-2 szálat félretettem díszíteni) és egy merőkanálnyi forró lével krémesre pürésítettem. A kókusztejet egy másik edényben kikevertem a keményítővel és néhány kanál vízzel. Ezután a káposztát beleforgattam a hagymás alapba, hozzáöntöttem a kókuszos-keményítős keveréket és besűrítettem. Már nem forralom, mert sem a keményítőnek, sem a kókusztejnek nem tesz jót, ha forraljuk. A legvégén hozzákevertem a krémesített koriandert és azonnal fogyasztottam. Chilivel, friss korianderrel tálaltam. 

Az oldalast hagymával, fokhagymával, babérlevéllel, egész borssal, sóval közepes lángon, fedő alatt másfél óráig főztem, majd serpenyőben, kevés vajon átpirítottam, pár csepp citromlével ízesítettem.