Currys sültkelbimbó-főzelék zsályás kesuval

970483_10202153004653246_892654437_n (1).jpg

Nem hagyott alább a kelbimbó iránti lelkesedésem. Annyi izgalmas lehetőséget rejt magában, hogy az elkövetkezendő időkben gyakran lesz vendégszereplője a konyhámnak. Legutóbb csak "szimplán" megfőztem, mert a sütés túl későn jutott az eszembe, de ma határozott szándékkal toltam be a forró levegőbe és sütöttem fűszeresen puhára. Ez sem egy új találmány, sokan, sokféleképpen készítették már így előttem, de a főzelék formájának ez a változata talán annyira még nem elterjedt. Úgy terveztem, hogy a curry sárga színe élesebb kontrasztot ad majd a sült bimbók zöldes-barnás színével, de ez most nem így jött össze. (elfogyott a magasabb kurkuma tartalmú keverékem) Ennek ellenére az őszi színek keveredését szerintem egész jól sikerült összehangolnom a végleges tányéron. Bevallom, én az ízek harmóniáján túl ebben látom azt a potenciált, amivel újra közelebb lehet hozni a főzeléket azokhoz, akik egy picit is nyitottak erre. Szép színekkel, érdekes, de nem tolakodó ízekkel olyan új formába hozhatjuk a klasszikus, hagyományos ételeket, hogy ettől talán többen látják majd be, hogy a főzelék intézménye akár jó is lehet. 

Recept

1 kg kelbimbó

1 dl olíva olaj

1 tk só

1 tk őrölt római kömény

3 tk currypor

fél tk chilipor

2 fej vöröshagyma finomra aprítva

2 ek vaj

1 ek olaj

2 gerezd fokhagyma

30 dkg burgonya hámozva, reszelve

6 dl húsleves vagy víz

fél citrom leve

2 ek kesudió durvára aprítva

4-5 zsályalevél finomra vágva

4 dkg vaj

1 ek olíva olaj

fél teáskanál pirospaprika

só, bors

A sütőt 180-190 fokra előmelegítem. A kelbimbókat megmosom, szárazra törlöm, a száruk végét levágom. Felezem és egy nejlonzacskóba teszem őket. Egy keverőtálban az olajat összekeverem 1 teáskanál curryporral, római köménnyel, sóval, chilivel és a kelbimbóra öntöm. Befogom a száját és alaposan összerázom, majd egy sütőpapírral bélelt tepsire borítom. Vágott felületükkel lefelé fordítom a felezett bimbókat, majd 30 perc alatt puhára sütöm. Közben egy nagyobb edényben a  két evőkanál vajat összeolvasztom az egy evőkanál olajjal és a finomra aprított hagymát puhára párolom rajta. Közben finoman sózom. Hozzáreszelem a fokhagymát, megszórom 2 evőkanál curryporral, elkeverem, hozzáadom a reszelt burgonyát, felöntöm a húslevessel és fedő alatt 15-20 perc alatt puhára főzöm. Utána krémesre pürésítem, fél citrom levével ízesítem, ha kell sózom. (óvatosan sózzuk, mert a kelbimbó is sózott) Utolsó lépéskánt egy serpenyőben megolvasztom a 4 dkg vajat az olíva olajjal, rádobom a zsályát, kesudiót, fűszerpaprikát és éppen csak addig melegítem, amíg a zsálya "megadja" magát. Tálaláskor a burgonyás-currys alapot tányérba szedem, a megsült kelbimbókat ráhalmozom és a zsályás-vajas kesuval felturbózom.